Elektrische fiets via de werkgever

Elektrische fiets leasen


Vanaf 1 januari 2020 geldt een bijtelling van 7 procent voor een fiets die de werkgever voor woon-werkverkeer ter beschikking stelt aan de werknemer. Dit is ook van toepassing op een elektrische fiets en een speed pedelec.

Als de werknemer de fiets van de zaak voor woon-werkverkeer mag gebruiken, gaat de Belastingdienst ervan uit dat de fiets ook voor privégebruik ter beschikking staat. Voor dit privégebruik moet u per kalenderjaar een bedrag bij het loon tellen.

Waarde privégebruik fiets

De waarde van het privégebruik is 7 procent van de consumentenadviesprijs die de fabrikant of importeur bekendgemaakt heeft, per jaar. Dat is dus de consumentenprijs inclusief omzetbelasting. en niet de prijs van de fiets op de factuur. Als u de oorspronkelijke prijs niet kunt achterhalen, mag u uitgaan van de consumentenadviesprijs van de meest vergelijkbare fiets.

Loon in natura

De bijtelling voor het privégebruik van de fiets is loon in natura. U telt jaarlijks 7 procent bij het loon van de werknemer. U moet daarover loonbelasting/premie volksverzekeringen inhouden, premies werknemersverzekeringen betalen en de werkgeversheffing Zorgverzekeringswet (Zvw) betalen of de bijdrage Zvw inhouden.

Aanwijzen als eindheffingsloon

De bijtelling mag u ook aanwijzen als eindheffingsloon. Het bedrag komt ten laste van de vrije ruimte. Komt u boven dit bedrag uit, betaalt u 80 procent eindheffing.

Eigen bijdrage

De eigen bijdrage die de werknemer betaalt vanuit zijn nettoloon mag u in mindering brengen op de bijtelling. Het saldo van de bijtelling privégebruik fiets en de eigen bijdrage voor privégebruik van de werknemer mag op kalenderjaarbasis niet negatief zijn.

Betalingen aan derden komen niet in mindering op de bijtelling, zoals de kosten van het thuis opladen van de accu van een elektrische fiets van de zaak.

Geen tegenbewijs mogelijk

Anders dan bij de auto van de zaak is het niet mogelijk om bij gering privégebruik tegenbewijs te leveren. De bijtelling fiets geldt altijd als een werknemer een ter beschikking gestelde fiets voor woon-werkverkeer mag gebruiken.

Kilometervergoeding

Betaalt u een vergoeding voor de kilometers die de werknemer rijdt met de fiets van de zaak? Dan is dit belast loon voor de werknemer. Er is namelijk sprake van vervoer vanwege de werkgever. U mag dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon. Dit komt ten laste van de vrije ruimte.

Bron: Forum Salaris

Top 5 Leasebedrijven voor het leasen van een elektrische fiets

 

Onderhoud elektrische fiets

Onderhoud elektrische fiets


De onderstaande onderdelen zou u zelf op uw fiets incidenteel moeten monteren en nalopen. Bent u niet zo handig. Laat dit dan een gespecialiseerde fietsenmaker doen. Vaak zit deze check ook in een servicebeurt van uw elektrische fiets.

Nalopen voor gemonteerde delen elektrische fiets:

  • Werken de remmen?
  • Werkt de verlichting?
  • Zijn de banden nog goed?
  • Is de accu nog voldoende qua capaciteit?
  • Na kijken of het achterwiel nog goed is en niet aanloopt ( tegen spatbord of jasbeschermers)
  • Ketting nakijken of het niet aanloopt tegen het kettingkast
  • Ketting spanning ( komt voor dat ze te strak of te los zitten.)
  • Standaard goed vastzetten.
  • Aschroeven achterwiel, zijn die goed aangedraaid
  • Controleren voor eventuele slagen in voor en achterwiel.

Check op losse onderdelen van de elektrische fiets of deze vast of los zitten:

  • Stuur
  • Pedalen
  • Zadel
  • Zadel pen
  • Spatbord voor
  • Voorwiel
  • Remkabel kabel voorrem
  • Remblokken ( indien aanwezig)
  • Verlichting voor en achter
  • Versnelling afstellen
  • Banden op pompen
  • Voorrek ( bij Transportfietsen)
  • Jasbeschermers (indien aanwezig)
  • Fiets mand (indien aanwezig)
  • Fiets standaard (op de meeste fietsen voorgemonteerd)
  • Vlaggen, toeters ( indien aanwezig)
  • Helm aanwezig?

Wielmaat elektrische fiets

<h1>Wielmaat elektrische fiets</h1>

Om comfortabel te kunnen gaan fietsen is het van groot belang dat u een fiets met de juiste framemaat aanschaft. Ook voor volwassen en kinderen is een correcte framemaat zeer belangrijk. Veiligheid op de fiets wordt grotendeels bij volwassen en kinderen bepaald door de fiets met de juiste maat. Kunt u bij een noodstop makkelijk met uw voeten aan de grond?

U neemt de afstand van de bovenkant van de buis van het frame waar het zadel in steekt ( de zitbuis ) en meet de lengte van deze zitbuis tot het midden van de trapas ( bracket: het ronde gat onderaan het frame waar de trapas met de pedalen zijn gemonteerd ). Deze lengte in centimeters is dan de framehoogte van de fiets. Dit wordt dan als volgt weergegeven: 43cm, 48cm, 50cm, 51cm, 52cm, 54cm, 55cm, 56cm, 58cm of 61cm.

2: Wat is de wielmaat?

Bij voornamelijk kinderfietsen, en soms bij volwassen fietsen, wordt er voor wat betreft de fietsmaat gesproken over de wielmaat. De wielmaat wordt aangeduid in inches ( “ ). Aan de wielmaat wordt een bepaalde leeftijdscategorie toegedicht. Elke inch staat voor 2,5 cm. Wielmaat 28″(inch) wil zeggen dat het wiel een diameter van 70cm (28x 2,5cm) heeft.

3: Zelf uw framemaat bepalen?

U kunt ook zelf uw framemaat heel eenvoudig bepalen. Meet de binnenbeenlengte van een van uw benen op. Doe dit door met blote voeten ongeveer 20cm met uw voeten uit elkaar te gaan staan. De lengte vermenigvuldigt u met de factor 0,65 voor een stads – en hybride fiets.
Voor een racefiets en ATB gebruikt u de factor 0,66.

Bijvoorbeeld:

Stads- en Hybridefiets: uw binnenbeenlengte is 90cm. Dan wordt uw framemaat: 0,90cm x 0,65 = 58,5 cm.

Racefiets en ATB: Dan wordt uw framemaat: 0,90cm x 0,66 = 59cm

Natuurlijk kunt u altijd door middel van de zadel pen iets hoger of lager te stellen ook de juiste comfortabele hoogte bereiken. Een framemaat bepalen is natuurlijk theorie. In de praktijk moet u zelf bepalen hoe u zelf het fijnste en comfortabelste fietst.

LET OP: tegenwoordig zijn veel stads –  en hybride/sportfietsen uitgevoerd met een verende zadel pen. De vering die in de zadel pen zit verhoogt de fiets met circa 4 cm. U moet, als u zo’n fiets aanschaft, uw framemaat met 4 cm verlagen.

Voorbeeld: Hierboven hebben we bepaald dat uw framemaat in dit voorbeeld bij een stadsfiets 58,5cm zou moeten zijn. Indien de fiets uitgevoerd is met een verende zadel pen dan wordt de framemaat: 58,5cm – 4,0cm = 54,5cm.

Type naaf elektrische fiets

Type naaf (versnelling) elektrische fiets



Type naaf van een elektrische fiets is belangrijk voor de afstelling.

Derailleurversnelling

Met behulp van een schakelmechanisme wordt de fietsketting van tandwiel gewisseld. Het mechanisme en de tandwielen zijn gemonteerd op het achterwiel. Met een derailleurversnelling kies je eenvoudig een passende versnelling, door het grote aantal tandwielen is er een groot aantal versnellingen beschikbaar.

Dit type versnelling zie je vaak terug op sportieve elektrische fietsen, door het gewicht (lichter dan een naafversnelling) en het bereik in versnellingen.

Voordelen

Het systeem beschikt over een groot aantal versnellingen
De versnelling is nauwkeuriger af te stemmen op het gebruik (kleinere stappen in versnellingen) en daardoor een groot bereik. Eenvoudig te onderhouden door de open kettingkast.
Licht in gewicht.

Nadelen

Vuil- en onderhoudsgevoelig door de open kettingkast
Het systeem dient nauwkeurig en regelmatig opnieuw afgesteld te worden
Schakelen kan alleen tijdens het fietsen, niet als de fiets stilstaat

Te combineren met
Positie motor: voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor
Kettingkast: open en half open.

Naafversnelling

Bij een naafversnelling zijn alle tandwielen verborgen in de naaf van het achterwiel. Er zijn dus geen tandwielen zichtbaar op de fiets. De stappen tussen de versnellingen zijn groter en minder nauwkeurig aan te passen op het fietsgedrag.

De naafversnelling is gevoelig voor de druk die ontstaat tijdens het trappen, het is daarom beter om tijdens het schakelen niet te trappen. Is de trapondersteuning ingeschakeld en stop je niet met trappen tijdens het schakelen, dan kan dit de naafversnelling beschadigen. Daarom is een elektrische fiets met naafversnelling soms uitgerust met een schakelhulp. Deze hulp zorgt voor een korte onderbreking in de ondersteuning tijdens het schakelen en beschermt hiermee de naafversnelling.

De naafversnelling kan uitgerust worden met een belt-drive of tandriemaandrijving. Doordat er geen smering nodig is, vraagt de tandriem weinig onderhoud. Er zijn twee varianten, een handmatig bediende versie en een automatische versie. Bij de automatische variant is de trapfrequentie in te stellen en deze wordt vastgehouden ongeacht de snelheid. Het systeem schakelt bij stilstand naar de lichtste versnelling.

Voordelen

  • Weinig onderhoud nodig (bijna onderhoudsvrij)
  • Geen zichtbare tandwielen
  • Schakelen kan ook als de fiets stilstaat
  • De automatische variant schakelt bij stilstand automatisch terug naar de lichtste versnelling

Nadelen

  • De versnelling is minder nauwkeurig af te stemmen op gebruik (grotere stappen in versnellingen)
  • Het achterwiel van de fiets is niet eenvoudig te verwijderen (band wisselen moet met wiel aan de fiets)
  • Het systeem is zwaarder in gewicht dan een derailleur

Te combineren met

  • Positie motor: voorwielmotor en middenmotor
  • Kettingkast: gesloten en open

Traploze versnelling

Bij een traploze versnelling op je fiets heb je niet te maken met een vast aantal versnellingen. Het aantal versnellingen is namelijk oneindig. Door middel van bediening op het stuur (in de vorm van een draaischakelaar) bepaal je zelf hoe licht of zwaar je trapt. Een fiets met automatische versnelling vraagt meer energie van de motor, waardoor de actieradius van je elektrische fiets kleiner wordt.

Voordelen

  • Weinig onderhoud nodig (bijna onderhoudsvrij)
  • Geen zichtbare tandwielen
  • De automatische variant schakelt terug naar de lichtste versnelling zodra de fiets stilstaat
  • De automatische variant schakelt op van licht naar zwaarder zodra je meer snelheid maakt
  • Schakelen kan tijdens het trappen

Nadelen

  • De naaf is relatief zwaar
  • Veel schakelen om van de lichtste stand naar de zwaarste stand te gaan

Te combineren met

  • Positie motor: voorwielmotor en middenmotor
  • Kettingkast: gesloten

Enviolo versnellingen

Handgeschakelde- en automatische Enviolo

Bijvoorbeeld Gazelle biedt handgeschakelde- en automatische Enviolo versnellingsnaven. Zo kan je ongestoord genieten van elke fietstocht. De slimme Enviolo versnellingsnaaf maakt schakelen eenvoudiger dan ooit. Nu kan je gewoon doortrappen tijdens het schakelen. De tandloze versnelling garandeert een soepele overgang van de ene versnelling in de ander. En dankzij de hermetisch afgesloten naaf is deze levenslang onderhoudsvrij.

Type remsysteem elektrische fiets

type remsysteem



Het type remsysteem. Het ene remsysteem van een elektrische fiets is betrouwbaarder dan het andere remsysteem en ook wat betreft onderhoud is het belangrijk om rekening te houden met het remsysteem van de elektrische fiets.

Kracht fietsmotor elektrische fiets

Kracht elektrische fietsmotor


De kracht van de motor (Nm). Newtonmeter geeft de trekkracht van de elektrische fietsmotor weer. Meer trekkracht is belangrijk wanneer je ook graag in heuvelachtig/bergachtig gebied wilt rijden.

Accus elektrische fiets

Elektrische Fietsaccu

De actieradius, zowel de maximale als de gemiddelde. Hoe hoger de actieradius, hoe meer kilometers je kunt rijden op 1 accu (zonder op te hoeven laden). Wij hebben voor u de beste elektrische fietsaccus, die u op dit moment kunt kopen. Zodat u de elektrische fietsaccus met elkaar kunt vergelijken.

Onze top 5 fietsaccu’s (op basis van recensies, gelet op duurzaamheid)

  1. Bosch
  2. Cowboy
  3. Suntour
  4. Batavus
  5. Sparta

Bron: meerdere online testen, feb 2020